Subject: WIPO diplomaatiline konverents ja disainileppe (DLT) ettevalmistamine
From: Kärt Nemvalts
To: "Patendiamet", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "[email-masked]", "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: "Margus Viher", "Cady Kaisa Rivera", "Karol Rummi",Martin Jõgi
Date: Wed, 3 Jul 2024 11:12:59 +0300

Lugupeetud koostööpartner

Anname teada, et käesoleva aasta novembrikuus (11-22.11.2024, Ar-Riyāḑ, 
Saudi Araabia) toimub Maailma Intellektuaalse Omandi Organisatsiooni (World 
Intellectual Property Organisation, WIPO) poolt organiseeritud 
diplomaatiline konverents, sõlmimaks disainilahenduste kaitset reguleerivate 
õigusnormide ühtlustamise leping (Design Law Treaty, DLT). Konverentsi 
materjalid, s.h. konverentsil arutatava instrumendi teksti tööversioonid 
(DLT/DC/3, Basic Proposal for the Design Law Treaty; DLT/DC/4, Basic 
Proposal for the Regulations Under the Design Law Treaty) on leitavad WIPO 
kodulehelt <https://www.wipo.int/diplomatic-conferences/en/design-law/> .

Diplomaatilise konverentsi ettevalmistamiseks kohtus eriistungil oktoobris 
2023 WIPO kaubamärkide, tööstusdisainilahenduste ja geotähiste püsikomitee 
(SCT). Eriistungil ette valmistatud dokumendid saadeti omakorda tutvumiseks 
konverentsi ettevalmistuskomiteele, kes arutas konverentsi alusdokumente 
2023 oktoobris. Mõlemal kohtumisel esindas Eestit Patendiamet.

Disainilahenduste kaitset puudutava leppe eesmärk on ühtlustada 
tööstusdisainilahenduste kaitse taotluste esitamise menetluslikke aspekte ja 
vorminõudeid. Näiteks käsitletakse selles taotluse esitamise eri etappe, 
taotluste avaldamist, uudsussoodustuse perioodi (grace period), 
tööstusdisainilahenduse kujutise esitamist, kirjeldust ja kohustust 
registreerida litsentsid intellektuaalomandi registris. See ei puuduta 
materiaalõiguslikke küsimusi (disainilahenduse määratlus, kaitse kehtivuse 
tingimused ja ulatus). Leppe praegune tekst sisaldab mh lepinguosalistele ka 
võimaluse (mitte kohustuse) nõuda, et taotlejad avalikustaksid 
disainilahenduses kasutatud või neisse lisatud traditsiooniliste 
kultuuriliste väljendusvormide, põlisteadmiste ning bioloogiliste ja 
geneetiliste ressursside päritolu või allika (vt ettepaneku artikkel 3).

EL õiguses sisalduvad kõnealust valdkonda puudutavad normid eelkõige nn 
disainidirektiivis ja EL disaini määruses, mille mõlema reform on 
lõpusirgel. St normid sisalduvad direktiivis 98/71/EÜ disainilahenduste 
õiguskaitse kohta ning veel avaldamata ja jõustumata direktiivi ettepanekus 
disainilahenduste õiguskaitse kohta (2022/0392(COD)); samuti nõukogu 
määruses (EÜ) nr 6/2002 ühenduse disainilahenduse kohta ning veel avaldamata 
ja jõustumata määruse ettepanekus, millega muudetakse nõukogu määrust nr 
6/2002 ja tunnistatakse kehtetuks komisjoni määrus (EÜ) nr 2246/2002. Eestis 
leidub asjaomane regulatsioon tööstusdisaini kaitse seaduses ning 
tööstusdisainilahenduse määruses. Suuremaid ebakõlasid EL disainiõiguse, mis 
on omakorda üle võetud nimetatud Eesti õigusaktidega, ja planeeritava leppe 
vahel ei ole. Justiitsministeerium on nimetatud EL disainireformiga EL 
institutsioonides ka jooksvalt tegelenud, osapooli kaasanud ning vastavad 
Eesti seisukohad on riigisiseselt ka heaks kiidetud 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/dokumendiregister/dokument/d4a8ee9b-b203-452e-b91c-94c8cf3e8d28/eesti-seisukohad-el-disainikaitse-algatuste-kohta---com2022-666-com2022-667/> 
.

Kokkuvõttes soovime Teid ennekõike informeerida novembris toimuvast WIPO 
diplomaatilisest konverentsist, mille eesmärgiks sõlmida rahvusvaheline 
leping tööstusdisainide kaitseks, ühtlustades taotluste esitamise 
menetluslikke aspekte ja vorminõudeid. Samas, kui Teil on täpsemaid 
ettepanekuid või märkusi seoses kõnealuse regulatsiooniga, mis puudutab 
näiteks konkreetselt Eestis kehtivate puutumust omavate normide rakendamist 
või on välja tuua võimalikke Eestile ainuomaseid probleeme seoses WIPO 
lepingu ettepaneku esialgses tekstis pakutuga, siis palume sellest 
Justiitsministeeriumile teada anda hiljemalt 26. augustiks 2024 aadressile 
[email-masked] <mailto:[email-masked]> , [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>  või [email-masked] <mailto:[email-masked]> .

Lugupidamisega

Kärt Nemvalts

Juhataja

Intellektuaalse omandi ja konkurentsiõiguse talitus

Justiitsministeerium

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

53438846